Tuesday, May 8, 2012

Saksi Sebuah Keruntuhan.

Assalamualaikum. 
Siapa yg tak sedih 
apabila sesuatu yg diusahakan 
sedang punah sendiri 
di hadapan mata 
tanpa diri dapat berbuat 
apa-apa 

Tiada lagi erti 
sebuah kemenangan 
sekelumit kegembiraan 
tanpa rakan-rakan seperjuangan 
yg boleh dikongsi 
detik-detik manis itu. 


Apalah guna 
sekalian perkara 
yg dapat aku kecapi 
andainya rakan taulan sendiri 
gagal kutambahkan seri 
dalam persahabatan yg bersemi 

maka apabila persahabatan 
hilang serinya 
kusamlah jadinya 
oleh itu 
akan terlihatlah retak-retak 
yg bukan sengaja dibina 
tiba-tiba sahaja muncul 
tanpa diundang 
lalu hari demi hari 
dari masa ke masa 
retak itu makin ketara 
dingin makin terasa 
lantas apabila diusik 
maka robohlah ia 
tugu persahabatan itu 

Maafkan aku. 
Mungkin sahaja 
aku bukan teman yg baik. 
Mungkin sahaja 
aku sering memaksa. 
Mungkin sahaja 
aku sering berlaku biadap. 
Mungkin sahaja 
aku terlalu menjadi diri sendiri 
tanpa mengambil kira 
hati dan perasaanmu, sahabat 
Mungkin sahaja 
aku terlalu mengharap. 
Iya 
mungkin rakan sekelas 
harusnya kekal menjadi rakan sekelas 
tiada apa-apa yg istimewa tentang itu 
ketua kelas juga 
harusnya kekal menjadi ketua kelas. 
Aku bukannya agen penyatuan ummah. 
Bukan juga pengatur cara 
sekalian jemaah. 
Aku hanya memastikan 
urusan kelas berjalan lancar 
dan cukup. Cukup. 
Tidak lebih daripada itu. 
Mungkin. 

Akan aku hukum diri sendiri 
dengan kesunyian ini 
mengarang laraku 
mengenang kembali masa lalu. 
Aku yg terperangkap 
dalam kapsul masa. 
Sekian. 

Not my pic.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...