Friday, April 29, 2011

Permainan yg Lain Macam.

Assalamualaikum. Hamba terbaca artikel ini. Agak terbeliak membacanya. Tidak diduga pihak berwajib telah memberikan perhatian terhadap perkara ini. Namun, hamba rasa macam sudah agak terlambat. Tambahan pula ada banyak lagi isu yg lebih penting yg perlu diberikan perhatian berbanding perkara ini yg rasanya tidak seberapa. Sebab setakat ini hamba tidak melihat mana-mana rakan seangkatan yg lalai tatkala bermain permainana yg dimaksudkan. Malahan lebih banyak lagi permainan sedemikian atau apa-apa sahaja yg berjenis permainan yg jauh lebih melalaikan.  Tidak mengapalah. Lebih baik lambat daripada tidak pernah. Lebih baik ada daripada tiada. Mungkin. Namun, hamba menduga apakah langkah yg akan dilaksanakan seterusnya oleh pihak berwajib berhubung perkara ini.


 KUALA LUMPUR: Satu permainan komputer yang digilai remaja negara ini dikhuatiri boleh menjejaskan akidah pemainnya kerana ia mengandungi elemen menghina Islam apabila memaparkan kalimah Allah dan kaabah.
Pemain permainan itu didakyah kononnya mereka berjihad untuk menentang syaitan kerana dikehendaki menewaskan makhluk itu untuk menembusi 12 pintu sebelum ‘penghulu syaitan’ menanti mereka di pintu terakhir iaitu pintu kaabah.
Elemen penghinaan ke atas Islam jelas tertera apabila kalimah Allah dipaparkan di setiap pintu yang dikawal syaitan termasuklah di pintu kaabah.

Difahamkan, permintaan tinggi terhadap permainan itu menyebabkan pihak pengeluar kini sudah mengeluarkan empat edisi bagi permainan berkenaan sejak mula memasarkannya pertengahan tahun lalu.



Tokoh agama yang juga penceramah bebas, Hassan Mahmud Al-Hafiz menyifatkan permainan komputer itu satu penghinaan melampau kepada umat Islam kerana kaabah adalah kiblat dan tempat suci, begitu juga dengan kalimah Allah yang tidak boleh dijadikan bahan permainan sesuka hati.

2 comments:

  1. Devil May Cry 4 yang tiba-tiba banyak benda macam ni, yang sebelum ni takde pun. tapi sebab dah terang-terangan menghina. isk.. oh dalam Homefront yang aku main ada citizen solat dalam tahanan. amacam? bagus tak? :)

    ReplyDelete
  2. *menggeleng-geleng* diorg ni kan, kalau ade contohnya scene gereja kena bakar, diorg tau pulak melenting. when it comes to us, diorg relax je letak scene2 mcm tu utk provoke, mungkin. btw aku share sbab aku xrasa isu ni sepenting mana. tapi our ppl sk bg perhatian lebih terhadap bnda2 mcm ni instead of more critical issues mcm memperkasakan our own ppl.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...